Vragen over het faillissement
-
Algemene vragen faillissement
-
01 - Wat is een faillissement?
Een faillissement wordt door de rechtbank uitgesproken. In het geval van Conservatrix als verzekeraar is het faillissement uitgesproken door de rechtbank Amsterdam op verzoek van De Nederlandsche Bank. De rechtbank Amsterdam heeft twee curatoren benoemd: de heer mr. drs. Willem Jan van Andel en mevrouw mr. Noor Zetteler.
-
02 - Wat doen curatoren?
Curatoren zijn vanaf het uitspreken van het faillissement eindverantwoordelijk voor het bedrijf en hebben de opdracht van de rechtbank Amsterdam gekregen om het faillissement van Conservatrix af te wikkelen. Zij kijken daarbij goed naar de belangen van de verzekeringnemers. Zo gaan curatoren onderzoeken of de verzekeringsovereenkomsten – en zo ja onder welke voorwaarden - kunnen worden overgedragen aan een andere verzekeraar. Dit kan gaan om een deel van de verzekeringen of alle verzekeringen. Daarnaast gaan curatoren vaststellen welke verzekeringnemer welk bedrag te vorderen heeft van Conservatrix. Daarbij zullen curatoren ook kijken welk bedrag op welk moment kan worden betaald.
-
03 - Wat betekent het faillissement voor de verzekeringnemers?
Conservatrix is een verzekeraar en heeft verplichtingen jegens haar verzekeringnemers. De reden dat Conservatrix failliet is verklaard, is dat niet alle verplichtingen jegens de verzekeringnemers kunnen worden nagekomen.
-
04 - Wat betekent het faillissement concreet voor mij?
Het is op dit moment nog niet duidelijk wat de concrete gevolgen voor de verzekeringnemers zijn. Curatoren onderzoeken dit en kijken hierbij naar een oplossing die in het belang is van de verzekeringnemers. Zo wordt er gekeken of uw verzekering kan worden overgedragen aan een andere verzekeraar. Wat het faillissement concreet voor u betekent is ook afhankelijk van de uitkomst van een eventuele overdracht. Zodra daar informatie over kan worden gegeven, zullen de verzekeringnemers hierover worden geïnformeerd.
-
05 - Kunnen curatoren mijn verzekering overdragen?
Ja, curatoren kunnen uw verzekering op grond van de wet overdragen als de rechtbank Amsterdam daarvoor toestemming geeft. De voorwaarden van uw verzekering kunnen dan worden aangepast. Ook hiervoor dient de rechtbank Amsterdam toestemming te geven. Curatoren gaan de komende periode de mogelijkheden van een overdracht van (groepen van) verzekeringen onderzoeken en zij zullen u informeren zodra hierover meer bekend is.
-
06 - Biedt mijn verzekering nog dekking?
Hierover is in de brief die u van curatoren ontvangt nadere informatie opgenomen. Indien u op 20 december 2020 nog geen brief hebt ontvangen, adviseren curatoren u contact op te nemen met Conservatrix via relatiebeheer@conservatrix.nl.
-
07 - Krijg ik nog een uitkering?
Dit verschilt per verzekering. Hierover is in de brief die u van curatoren ontvangt nadere informatie opgenomen. Indien u op 20 december 2020 nog geen brief hebt ontvangen, adviseren curatoren u contact op te nemen met Conservatrix via relatiebeheer@conservatrix.nl.
-
08 - Wat geldt bij overlijden?
Indien er in verband met een overlijden een aanspraak onder de verzekering bestaat, is Conservatrix te bereiken via overlijden@conservatrix.nl. Conservatrix zal vervolgens zo snel mogelijk contact met u opnemen om dit persoonlijk met u af te stemmen.
-
09 - Wat gebeurt er als zich een verzekerd voorval (anders dan overlijden) voordoet?
Indien zich een verzekerd voorval (anders dan overlijden) voordoet, kunt u Conservatrix bereiken via relatiebeheer@conservatrix.nl. Conservatrix zal vervolgens zo snel mogelijk contact met u opnemen om dit persoonlijk met u af te stemmen.
-
10 - Hoe krijg ik uiteindelijk het bedrag waarop ik recht heb?
Curatoren gaan op termijn een zogenaamde verificatievergadering organiseren. Op die vergadering wordt vastgesteld wie de schuldeisers van Conservatrix zijn. Daarbij wordt vastgesteld wat iedereen te vorderen heeft. De wet bepaalt in welke volgorde de vorderingen kunnen worden voldaan. Ook uw vordering wordt daarin meegenomen. Uw gegevens zijn bekend bij curatoren. U hoeft daarom uw vordering nu niet in te dienen. Curatoren berichten u als er meer over dit proces bekend is.
-
01 - Wat is een faillissement?
-
Premiebetaling
-
01 - Moet ik nog premie betalen?
Hierover is in de brief die u van curatoren ontvangt nadere informatie opgenomen. Indien u op 20 december 2020 nog geen brief hebt ontvangen, adviseren curatoren u contact op te nemen met Conservatrix via relatiebeheer@conservatrix.nl.
-
02 - Ik moet nog premie betalen over de periode vóór het faillissement. Moet ik dit bedrag nu alsnog betalen?
Curatoren verzoeken u dit bedrag alsnog te betalen. Het niet betalen van uw premie kan gevolgen hebben voor uw dekking en/of de opbouw van waarde.
-
03 - Conservatrix heeft eind november nog premie afgeschreven van mijn bankrekening. Mag ik dat storneren?
Curatoren verzoeken u niet te storneren. Als u wel storneert, dan is uw premie niet betaald. Het niet betalen van uw premie kan gevolgen hebben voor uw dekking en/of de opbouw van waarde.
-
04 - Vanwege het niet betalen van de premie of een door mij uitgevoerde stornering (annulering van betaling), heb ik een betaalachterstand. Kan ik mijn betaalachterstand inhalen?
Ja dat kan. U kunt het bedrag overmaken op bankrekeningnummer NL47 RABO 0134 4002 75 t.n.v. Conservatrix onder vermelding van uw polisnummer.
-
01 - Moet ik nog premie betalen?
-
Afkoop
-
01 - Kan ik mijn verzekering afkopen?
Indien uw verzekering de mogelijkheid tot afkoop biedt, kunt u ook na de faillissementsdatum een verzoek tot afkoop indienen via relatiebeheer@conservatrix.nl. Het indienen van een afkoopverzoek betekent echter niet dat u direct een bedrag zult ontvangen. Naar de precieze gevolgen van een afkoop van uw polis zullen curatoren nog nader onderzoek moeten verrichten. Zij zullen daarover vóór 1 maart 2021 nadere informatie verschaffen. Indien u twijfelt of u wel of niet wilt afkopen, kunt u die beslissing ook nog nemen nadat die informatie door curatoren verschaft is.
-
02 - Wat gebeurt er als ik al voor het faillissement een afkoopverzoek heb ingediend?
Indien vóór de faillissementsdatum uw afkoopverzoek is ingediend en goedgekeurd, zullen curatoren onderzoeken of zij een tussentijdse uitkering kunnen doen. Zodra hier meer over bekend is, wordt u daarover geïnformeerd.
-
03 - Is het zinvol mijn verzekering af te kopen?
Curatoren verstrekken geen financieel of juridisch advies. Uw specifieke situatie kunt u door een financieel of juridisch adviseur laten beoordelen. Een financieel adviseur kunt u vinden via bijvoorbeeld Adfiz https://www.adfiz.nl/finfin/vind-je-adviseur of via Conservatrix https://www.conservatrix.nl/zoek-een-adviseur/. U kunt desgewenst ook contact opnemen met uw eventuele rechtsbijstandsverzekeraar of het Juridisch Loket via www.juridischloket.nl. Advieskosten zijn voor rekening van de verzekeringnemer.
-
01 - Kan ik mijn verzekering afkopen?
-
Hypotheek
-
01 - Ik heb een hypothecaire lening bij Conservatrix. Wat moet ik doen?
Het faillissement heeft in beginsel geen invloed op uw hypotheek. De maandelijkse hypotheeklasten (betaling van rente en eventuele aflossing) zijn ook tijdens het faillissement van Conservatrix verschuldigd.
Conservatrix schreef iedere maand de hypotheeklasten automatisch af van uw bankrekening. Conservatrix kon dit doen, omdat u daarvoor een machtiging had gegeven. Deze machtiging is op grond van de wet als gevolg van het faillissement van Conservatrix vervallen. Als gevolg daarvan kunnen curatoren nu niet zorgen dat uw hypotheeklasten worden afgeschreven van uw bankrekening. Curatoren vragen u daarom een nieuwe machtiging te verstrekken.
-
02 - Waarom verzoeken curatoren mij om een nieuwe machtiging voor automatische incasso te geven?
Conservatrix schreef iedere maand de hypotheeklasten automatisch af van uw bankrekening. Conservatrix kon dit doen, omdat u daarvoor een machtiging had gegeven. Deze machtiging is op grond van de wet als gevolg van het faillissement van Conservatrix vervallen. Het is belangrijk dat er geen achterstand ontstaat op uw hypotheek. Curatoren verzoeken u daarom een nieuwe machtiging voor automatische incasso te geven. Op die wijze kunnen curatoren vanaf januari 2021 maandelijks de hypotheeklasten van uw bankrekening afschrijven, zoals u dat gewend was.
-
03 - Hoe kan ik een nieuwe machtiging verstrekken?
U hebt een brief van Stater ontvangen. Als bijlage bij die brief treft u een formulier aan om een nieuwe machtiging te verstrekken. Curatoren en Stater verzoeken u deze machtiging in te vullen en ondertekend terug te sturen naar info@stater.nl of Stater N.V., Antwoordnummer 7003, 3800 TA Amersfoort.
-
04 - Wat gebeurt er nadat ik een nieuwe machtiging heb gegeven?
Nadat u een machtiging hebt gegeven, kunnen curatoren hiermee de maandelijkse hypotheeklasten afschrijven van uw bankrekening. Indien u de machtiging voor 5 januari 2021 toestuurt, dan zullen curatoren zorgen dat vanaf januari 2021 de hypotheeklasten automatisch worden afgeschreven. Dit zal zijn voor het eerst omstreeks 30 januari 2021.
-
05 - Hoe moet ik de hypotheeklasten over de maand december 2020 betalen?
Hierover bent u persoonlijk geïnformeerd. Indien u hierover nog vragen hebt, dan kunt u een e-mail sturen aan relatiebeheer@conservatrix.nl. Een medewerker van Conservatrix zal dan contact met u opnemen.
-
06 - Wat gebeurt er als ik de hypotheeklasten over de maand december 2020 niet tijdig betaal?
Indien u de hypotheeklasten over de maand december 2020 niet tijdig betaalt, dan ontstaat een achterstand op uw lening. Tijdige betaling van de hypotheeklasten is ook voor u van belang, omdat u alleen als u dit jaar de hypotheekrente betaalt, ook voor dit jaar de hypotheekrenteaftrek kunt toepassen. In de brief die u hebt ontvangen staat het bedrag en het leningnummer.
-
01 - Ik heb een hypothecaire lening bij Conservatrix. Wat moet ik doen?
-
Pensioen
-
01 - Wat gebeurt er met mijn pensioen?
Curatoren zullen hierover nog nadere mededelingen doen en adviseren u om de website van Conservatrix www.conservatrix.nl in de gaten te houden.
-
01 - Wat gebeurt er met mijn pensioen?
-
Wijzigingen
-
01 - Wat gebeurt er als mijn verzekering expireert?
Wanneer uw verzekering expireert, ontvangt u voorafgaand aan de expiratiedatum hierover een brief.
-
02 - Kan ik een kopie van een oude polis opvragen?
Ja, dit kan via relatiebeheer@conservatrix.nl.
-
03 - Kan ik een begunstigde wijzigen?
Ja, voor zover uw verzekering dit toelaat kan dit nog steeds.
-
04 - Ik wil de verzekeringnemer van mijn verzekering aanpassen. Kan dit?
Ja, voor zover uw verzekering dit toelaat kan dit nog steeds.
-
05 - Ik wil een extra storting doen. Is dit mogelijk?
Nee, vanwege het faillissement van Conservatrix is dit niet mogelijk.
-
06 - Kan ik mijn verzekerd bedrag bij overlijden wijzigen?
Nee, vanwege het faillissement van Conservatrix is dit niet mogelijk.
-
07 - Kan ik een fondswijziging doorgeven voor mijn beleggingsverzekering?
Nee, vanwege het faillissement van Conservatrix is dit niet mogelijk.
-
08 - Kan ik de looptijd van mijn verzekeringsovereenkomst aanpassen?
Nee, vanwege het faillissement van Conservatrix is dit niet mogelijk.
-
09 - Ik wil mijn verzekering opzeggen. Kan dat?
Indien uw verzekering deze mogelijkheid biedt, kan dat.
-
01 - Wat gebeurt er als mijn verzekering expireert?
-
Contact
-
01 - Hoe kan ik contact met Conservatrix opnemen?
Op de website van Conservatrix vindt u veel vragen en antwoorden. Op het telefoonnummer van Conservatrix (030 – 20 20 420) wordt extra drukte verwacht. Het kan zijn dat u bij grote drukte niet direct te woord kan worden gestaan. Curatoren raden u aan om via de website www.conservatrix.nl een belafspraak in te plannen met één van onze medewerkers.
-
02 - Wanneer hoor ik meer?
Curatoren raden u aan om de website van Conservatrix (www.conservatrix.nl) regelmatig te bezoeken. Indien er nieuws is, zullen curatoren dit op de website vermelden. Curatoren zullen zowel medio januari als medio februari 2021 een bericht op de website van Conservatrix (www.conservatrix.nl) plaatsen waarin u kunt lezen wat de voortgang is. Medio februari zullen curatoren tevens nadere mededelingen doen over hoe het proces verder zal verlopen vanaf 1 maart 2021. Op dit moment is dit nog niet duidelijk.
-
01 - Hoe kan ik contact met Conservatrix opnemen?
Hierboven vindt u algemene informatie. Deze algemene informatie vormt een bijlage bij een brief die u als verzekeringnemer van curatoren van Conservatrix ontvangt. Het kan zijn dat uw specifieke situatie en/of uw verzekeringsproduct afwijkt waardoor een antwoord niet op u van toepassing is. Indien u op 20 december 2020 nog geen brief hebt ontvangen, adviseren curatoren u contact op te nemen met Conservatrix via relatiebeheer@conservatrix.nl.
Curatoren verstrekken geen financieel of juridisch advies. Uw specifieke situatie kunt u door een financieel of juridisch adviseur laten beoordelen. Een financieel adviseur kunt u vinden via bijvoorbeeld Adfiz https://www.adfiz.nl/finfin/vind-je-adviseur of via Conservatrix https://www.conservatrix.nl/zoek-een-adviseur/. U kunt desgewenst ook contact opnemen met uw eventuele rechtsbijstandsverzekeraar of het Juridisch Loket via www.juridischloket.nl. Advieskosten zijn voor rekening van de verzekeringnemer.