Vragen over het faillissement
-
Algemene vragen faillissement
-
01 - Wat is een faillissement?
Een faillissement wordt door de rechtbank uitgesproken. In het geval van Conservatrix als verzekeraar is het faillissement uitgesproken door de rechtbank Amsterdam op verzoek van De Nederlandsche Bank. De rechtbank Amsterdam heeft twee curatoren benoemd: de heer mr. drs. Willem Jan van Andel en mevrouw mr. Noor Zetteler.
-
02 - Wat doen curatoren?
Curatoren zijn vanaf het uitspreken van het faillissement eindverantwoordelijk voor het bedrijf en hebben de opdracht van de rechtbank Amsterdam gekregen om het faillissement van Conservatrix af te wikkelen. Zij kijken daarbij goed naar de belangen van de verzekeringnemers. Zo gaan curatoren onderzoeken of de verzekeringsovereenkomsten – en zo ja onder welke voorwaarden - kunnen worden overgedragen aan een andere verzekeraar. Dit kan gaan om een deel van de verzekeringen of alle verzekeringen. Daarnaast gaan curatoren vaststellen welke verzekeringnemer welk bedrag te vorderen heeft van Conservatrix. Daarbij zullen curatoren ook kijken welk bedrag op welk moment kan worden betaald.
-
03 - Wat betekent het faillissement voor de verzekeringnemers?
Conservatrix is een verzekeraar en heeft verplichtingen jegens haar verzekeringnemers. De reden dat Conservatrix failliet is verklaard, is dat niet alle verplichtingen jegens de verzekeringnemers kunnen worden nagekomen.
-
01 - Wat is een faillissement?
-
Premiebetaling
-
01 - Moet ik nog premie betalen?
Hierover is in de brieven die u van curatoren hebt ontvangen nadere informatie opgenomen. Indien u nog geen brief hebt ontvangen, adviseren curatoren u contact op te nemen met Conservatrix via relatiebeheer@conservatrix.nl.
-
02 - Ik moet nog premie betalen over de periode vóór het faillissement. Moet ik dit bedrag nu alsnog betalen?
Curatoren verzoeken u dit bedrag alsnog te betalen. Het gaat daarbij om de premie over de periode vóór faillissement, bijvoorbeeld over de premie die u in de maand november betaalde voor de maand december. Het niet betalen van uw premie kan gevolgen hebben voor uw dekking en/of de opbouw van waarde.
-
01 - Moet ik nog premie betalen?
-
Afkoop
-
01 - Kan ik mijn verzekering afkopen?
Indien uw verzekering de mogelijkheid tot afkoop biedt, kunt u ook na de faillissementsdatum een verzoek tot afkoop indienen via relatiebeheer@conservatrix.nl. Conservatrix zal dan de afkoopwaarde berekenen. Het indienen van een afkoopverzoek betekent echter niet dat u direct een bedrag zult ontvangen. Een uitkering kan pas plaatsvinden na de zogeheten verificatievergadering waarin de vorderingen van alle schuldeisers (inclusief de verzekeringnemers) van Conservatrix formeel zullen worden vastgesteld. Curatoren verwachten dat deze verificatievergadering in de eerste helft van 2023 gehouden zal kunnen worden. Een wettelijke uitzondering op die hoofdregel is dat het voor u naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbare gevolgen zal hebben om op een uitkering te moeten wachten tot na de verificatievergadering. Dat betekent in de praktijk dat er sprake zal moeten zijn van uitzonderlijke omstandigheden. In dat geval kan een uitkering op kortere termijn plaatsvinden. De bedoelde onaanvaardbare gevolgen zullen in dat geval door u moeten worden aangetoond en door de curatoren en rechters-commissarissen in het faillissement worden getoetst.
Indien u niet afkoopt, zal de vordering – zowel bij overdracht als zonder overdracht van de portefeuille - zeer waarschijnlijk op een hoger bedrag gewaardeerd worden dan bij afkoop. Dat kan enkele procenten schelen, maar in sommige gevallen ook tientallen procenten. Dat komt omdat zonder afkoop een andere waarderingsmethode van uw vordering geldt dan met afkoop.
Curatoren raden u, indien u een afkoopverzoek hebt gedaan, aan om zich goed te laten adviseren over de gevolgen van een eventueel verzoek tot afkoop. Curatoren kunnen dergelijke adviezen niet verstrekken.
De verzekeringnemers die bij curatoren een verzoek tot afkoop hebben gedaan, zijn over de gevolgen hiervan per afzonderlijke brief geïnformeerd.
-
02 - Is het zinvol mijn verzekering af te kopen?
Curatoren verstrekken geen financieel of juridisch advies. Uw specifieke situatie kunt u door een financieel of juridisch adviseur laten beoordelen. Een financieel adviseur kunt u vinden via bijvoorbeeld Adfiz https://www.adfiz.nl/finfin/vind-je-adviseur of via Conservatrix https://www.conservatrix.nl/zoek-een-adviseur/. U kunt desgewenst ook contact opnemen met uw eventuele rechtsbijstandsverzekeraar of het Juridisch Loket via www.juridischloket.nl. Advieskosten zijn voor rekening van de verzekeringnemer.
-
01 - Kan ik mijn verzekering afkopen?
-
Hypotheek
-
01 - Ik heb een hypothecaire lening bij Conservatrix. Wat moet ik doen?
Het faillissement heeft in beginsel geen invloed op uw hypotheek. De maandelijkse hypotheeklasten (betaling van rente en eventuele aflossing) zijn ook tijdens het faillissement van Conservatrix verschuldigd.
-
02 - Ik heb een hypothecaire lening bij Conservatrix? Wat gebeurt daar mee?
Indien u naast een verzekering ook een hypothecaire lening bij Conservatrix heeft, zullen curatoren u in een latere fase informeren over de gevolgen van deze overdracht voor uw hypothecaire lening.
-
01 - Ik heb een hypothecaire lening bij Conservatrix. Wat moet ik doen?
-
Pensioen
-
01 - Wat gebeurt er met mijn pensioen?
Curatoren zullen hierover nog nadere mededelingen doen en adviseren u om de website van Conservatrix www.conservatrix.nl in de gaten te houden.
-
01 - Wat gebeurt er met mijn pensioen?
-
Wijzigingen
-
01 - Wat gebeurt er als mijn verzekering expireert?
Wanneer uw verzekering expireert, ontvangt u voorafgaand aan de expiratiedatum hierover een brief.
-
02 - Kan ik een kopie van een oude polis opvragen?
Ja, dit kan via relatiebeheer@conservatrix.nl.
-
03 - Kan ik een begunstigde wijzigen?
Ja, voor zover uw verzekering dit toelaat kan dit nog steeds.
-
04 - Ik wil de verzekeringnemer van mijn verzekering aanpassen. Kan dit?
Ja, voor zover uw verzekering dit toelaat kan dit nog steeds.
-
05 - Ik wil een extra storting doen. Is dit mogelijk?
Nee, vanwege het faillissement van Conservatrix is dit niet mogelijk.
-
06 - Kan ik mijn verzekerd bedrag bij overlijden wijzigen?
Nee, vanwege het faillissement van Conservatrix is dit niet mogelijk.
-
07 - Kan ik een fondswijziging doorgeven voor mijn beleggingsverzekering?
Nee, vanwege het faillissement van Conservatrix is dit niet mogelijk.
-
08 - Kan ik de looptijd van mijn verzekeringsovereenkomst aanpassen?
Nee, vanwege het faillissement van Conservatrix is dit niet mogelijk.
-
09 - Ik wil mijn verzekering opzeggen. Kan dat?
Indien uw verzekering deze mogelijkheid biedt, kan dat.
-
10 - Ontvang ik een jaaropgave van de door mij betaalde premie over 2021?
Ja, deze opgave ontvangt u per post.
-
11 - Ontvang ik een jaaropgave van de door mij ontvangen periodieke uitkeringen over 2021?
Ja, deze opgave ontvangt u per post.
-
12 - Ontvang ik een opgave van de waarde van mijn verzekering per 1 januari 2022?
Als u een beleggingsverzekering hebt dan ontvangt u deze per post
-
01 - Wat gebeurt er als mijn verzekering expireert?
-
Contact
-
01 - Hoe kan ik contact met Conservatrix opnemen?
Op de website van Conservatrix vindt u veel vragen en antwoorden. Ons telefoonnummer is 030 20 20 420. U kunt ons bellen op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur.
-
02 - Wanneer hoor ik meer?
Curatoren raden u aan om de website van Conservatrix (www.conservatrix.nl) regelmatig te bezoeken. Indien er nieuws is, zullen curatoren dit op de website vermelden. Over de voortgang van het overdrachtsproces zullen wij u via berichten op de website van Conservatrix (www.conservatrix.nl), nader informeren. Meer informatie kunt u ook vinden in het op 5 april 2022 op de website van Conservatrix geplaatste zesde openbare verslag in het faillissement van Conservatrix. Zodra duidelijkheid bestaat over de eventuele overdracht van uw verzekering en de gevolgen voor u zullen wij u weer per brief informeren.
-
01 - Hoe kan ik contact met Conservatrix opnemen?
-
Overdracht verzekeringsportefeuille
-
01- In het persbericht van 22 juli 2022 staat dat curatoren overeenstemming hebben bereikt over de overdracht van de verzekeringen van Conservatrix. Hoe weet ik of mijn verzekering wordt overgedragen aan de nieuwe verzekeraar?
Curatoren hebben overeenstemming bereikt voor de overdracht van alle lopende verzekeringen van Conservatrix. Indien u een lopende verzekering bij Conservatrix heeft, wordt uw verzekering automatisch overgedragen. Daar hoeft u niets voor te doen. U krijgt vanzelf bericht van curatoren en (een dochtermaatschappij van) Waard Leven N.V. zodra de verzekering is overgedragen.
-
02 - Per wanneer wordt mijn verzekering overgedragen aan de nieuwe verzekeraar?
Curatoren en (een dochtermaatschappij van) Waard Leven N.V. hebben op 21 juli 2022 overeenstemming bereikt over de overdracht van de verzekeringsportefeuille van Conservatrix. Voordat de overdracht kan worden uitgevoerd dient een aantal formele handelingen te worden verricht:
- de Nederlandsche Bank dient advies uit te brengen over de voorgenomen overdracht;
- de rechters-commissarissen dienen toe te stemmen met de overdracht;
- de rechtbank Amsterdam dient de wijziging van de verzekeringen goed te keuren.
In het kader van de overdracht van uw verzekering zal een dochtermaatschappij van Waard Leven N.V. fuseren met Waard Leven N.V. De Nederlandsche Bank zal met deze fusie moeten instemmen. Het voornemen van de fusie zal op grond van de wet worden aangekondigd in de Staatscourant en drie landelijke dagbladen.
De Nederlandsche Bank kan alleen instemmen met de overdracht van de verzekeringen van Conservatrix als niet binnen de gestelde termijn (veelal 30 dagen na de in de vorige alinea genoemde aankondigingen in de Staatscourant en drie landelijke dagbladen) door een vierde of meer van alle betrokken polishouders bij De Nederlandsche Bank verzet tegen de overdracht is ingesteld. In de aankondigingen staat hoe dit verzet kan worden ingesteld. Over dit recht van verzet zullen curatoren in een update van deze Q&A nadere informatie verstrekken. De polishouders kunnen zich overigens niet verzetten tegen de wijziging van de verzekeringen als onderdeel van de overdracht.
De rechtbank Midden-Nederland zal in het kader van de fusie een akte van non-verzet moeten afgeven.
De verwachting is dat het gehele proces dit najaar kan worden afgerond en dat uw verzekering dan wordt overgedragen aan (een dochtermaatschappij) van Waard Leven N.V. U krijgt van curatoren ook een brief zodra aan alle voorwaarden voor de overdracht is voldaan. Ook zullen curatoren op de website van Conservatrix nadere informatie verschaffen.
-
03 - Kunnen curatoren mijn verzekering zonder mijn toestemming overdragen?
Ja, op grond van de wet kunnen curatoren uw verzekering zonder uw toestemming overdragen. De rechtbank Amsterdam en de rechters-commissarissen moeten hier wel toestemming voor geven.
-
04 - Wat moet ik nu doen?
U hoeft zelf geen actie te ondernemen. De overdracht en wijziging van uw verzekering zullen wij administratief verwerken. U krijgt vanzelf bericht van curatoren en (een dochtermaatschappij van) Waard Leven N.V. zodra de verzekering is overgedragen. U krijgt dan ook informatie over het betalen van opgeschorte en toekomstige premies.
-
05 - Waarom gaan curatoren mijn verzekering overdragen?
Het vermogen van Conservatrix is helaas niet voldoende om alle verplichtingen op grond van de verzekeringen na te komen. Dat is de reden dat Conservatrix failliet is gegaan. Als gevolg van het faillissement hebben curatoren gezocht naar een oplossing waarbij het belang van de verzekeringnemers gezamenlijk het beste wordt gewaarborgd. Dat is de overdracht van de portefeuille.
-
06 - Waarom hebben curatoren gekozen voor (een dochtermaatschappij van) Waard Leven N.V.?
Waard Leven N.V. is een solide en betrouwbare partij die beschikt over alle benodigde vergunningen en onder toezicht staat van De Nederlandsche Bank en Autoriteit Financiële Markten. Haar dochtermaatschappij is bezig met het aanvragen van een vergunning.
-
07 - Wat moet ik doen als voor de overdracht een verzekerd voorval (expiratie of overlijden) zich voordoet?
Tot aan de overdracht blijft alles hetzelfde. U kunt een verzekerd voorval bij Conservatrix melden via relatiebeheer@conservatrix.nl. Curatoren en (een dochtermaatschappij van) Waard Leven N.V. zullen u informeren als dit wijzigt.
-
08 - Ik heb een premiebetalende verzekering. Wordt mijn verzekering onder dezelfde voorwaarde bij de nieuwe verzekeraar voortgezet?
Nee, als gevolg van het faillissement van Conservatrix kunnen curatoren niet alle verplichtingen onder uw verzekering nakomen. Het is daarom noodzakelijk dat er wijzigingen van uw verzekering zullen plaatsvinden. Het is anders niet mogelijk uw verzekering aan een derde over te dragen. Alvorens de wijzigingen kunnen plaatsvinden, zal eerst De Nederlandsche Bank moeten worden gehoord over deze wijzigingen. De rechtbank Amsterdam dient vervolgens machtiging te verlenen voor deze wijzigingen en de rechters-commissarissen dienen toe te stemmen met de overdracht.
In het kader van de overdacht van uw verzekering zullen de volgende wijzigingen van uw verzekering plaatsvinden:- Op het gedeelte van het verzekerd bedrag dat reeds door premiebetaling in het verleden is gefinancierd, wordt een korting tussen 10 % en 11% toegepast. Bij Universal Life producten wordt een korting tussen 10 % en 11% toegepast op het saldo van de verzekering;
- Het gegarandeerde kapitaal (indien van toepassing) behorende bij nog in de toekomst te betalen premies wordt geschrapt. Het gegarandeerde kapitaal behorende bij reeds in het verleden betaalde premies blijft in stand. Op dit bedrag wordt een korting tussen 10 % en 11% toegepast;
- Het recht op winstdeling voor de toekomst wordt geschrapt. De winstdeling die in het verleden is toegekend blijft behouden. Op dit bedrag wordt eveneens een korting tussen 10 % en 11% toegepast;
- Indien u premies gaat betalen, zal (een dochtermaatschappij van) Waard Leven N.V. aangeven wat uw verzekerd bedrag uiteindelijk wordt. Omdat (een dochtermaatschappij van) Waard Leven N.V. een actuele tariefstelling toepast, kan het zijn dat hierdoor de uiteindelijke korting op het verzekerd bedrag zoals in uw polis stond afwijkt van de genoemde 10/11%;
- Indien uw polisvoorwaarden een mogelijkheid tot tijdelijk aanhouden van premiebetaling bevatte, vervallen de daarbij behorende bepalingen;
- Heeft u een NGP-verzekering? Dan wordt op het saldo dat u uit de toekomstige premies opbouwt een rendement van 0,55% verleend. De bepalingen omtrent het toekennen van een rendement voor de toekomst afgeleid van hypotheekrente vervalt.
-
09 - Moet ik mijn opgeschorte premie alsnog betalen?
Curatoren hebben u bericht dat u de verschuldigde premie over de periode na faillissement van Conservatrix (8 december 2020) mocht opschorten. Wanneer de overdracht en wijziging van uw verzekering formeel is goedgekeurd, ontvangt u van (een dochtermaatschappij van) Waard Leven N.V. een welkomstbrief waarin zij u zal informeren over het betalen van de door u opgeschorte premie en uw toekomstige premie.
Indien u de opgeschorte premie niet aan de nieuwe verzekeraar betaalt, heeft dit mogelijk gevolgen voor de opbouw en het voortzetten van uw verzekering.
-
10 - Ik heb per datum faillissement (8 december 2020) een premievrije verzekering. Wordt mijn verzekering onder dezelfde voorwaarde bij de nieuwe verzekeraar voortgezet?
Nee, als gevolg van het faillissement van Conservatrix kunnen curatoren niet alle verplichtingen onder uw verzekering nakomen. Het is daarom noodzakelijk dat er wijzigingen van uw verzekering zullen plaatsvinden. Het is anders niet mogelijk uw verzekering aan een derde over te dragen. Alvorens de wijzigingen kunnen plaatsvinden, zal eerst De Nederlandsche Bank moeten worden gehoord over deze wijzigingen. De rechtbank Amsterdam dient vervolgens machtiging te verlenen voor de wijzigingen en de rechters-commissarissen dienen toe te stemmen met de overdracht.
- Op het verzekerd bedrag wordt een korting tussen 10 % en 11% toegepast. Bij Universal Life producten wordt een korting tussen 10 % en 11% toegepast op het saldo van de verzekering;
- Het gegarandeerde kapitaal (indien van toepassing) blijft in stand. Hierop wordt ook een korting tussen 10 % en 11% toegepast;
- Het recht op winstdeling voor de toekomst wordt geschrapt. De winstdeling die in het verleden is toegekend blijft behouden. Op dit bedrag wordt eveneens een korting tussen 10 % en 11% toegepast.
-
11 - Ik krijg (maandelijks) een periodieke uitkering van Conservatrix. Wat zijn de gevolgen van de overdracht van mijn verzekering?
Tot het moment van de overdracht zult u uw (maandelijkse) periodieke uitkering vanuit Conservatrix ontvangen. Daar verandert tot dat moment niets aan. Wanneer de overdracht en wijziging van uw verzekering formeel is goedgekeurd, ontvangt u van (een dochtermaatschappij van) Waard N.V. een welkomstbrief waarin zij u zal informeren over uw periodieke uitkering.
Alvorens de wijzigingen kunnen plaatsvinden, zal eerst De Nederlandsche Bank moeten worden gehoord over deze wijzigingen. De rechtbank Amsterdam dient vervolgens machtiging te verlenen voor de wijzigingen en de rechters-commissarissen dienen toe te stemmen met de overdracht.
In het kader van de overdacht van uw verzekering zullen de volgende wijzigingen van uw verzekering plaatsvinden:
- Op de periodieke uitkering wordt een korting tussen 10 % en 11% toegepast;
- Er zal berekend worden hoe hoog uw periodieke uitkering gedurende het faillissement moet zijn. Indien u gedurende het faillissement een te lage uitkering heeft ontvangen, zult u een nabetaling ontvangen. Curatoren zullen u hier nader over informeren.
-
12 - Het verzekerd voorval (bijvoorbeeld overlijden of expiratie) heeft na faillissement plaatsgevonden. Ik heb nog geen tussentijdse uitkering ontvangen. Wat moet ik doen?
Indien het verzekerd voorval reeds heeft plaatsgevonden kunt u contact opnemen met relatiebeheer@conservatrix.nl. Na ontvangst van alle benodigde stukken, zullen curatoren een tussentijdse uitkering van 80% doen. Tot aan de overdracht blijft alles hetzelfde. U kunt een verzekerd voorval bij Conservatrix melden via relatiebeheer@conservatrix.nl. Curatoren en (een dochtermaatschappij van) Waard Leven N.V. zullen u informeren als dit wijzigt.
-
13 - Ik heb gedurende het faillissement een tussentijdse uitkering ontvangen van 80%. Krijg ik nog een aanvullende uitkering?
Ja, u ontvangt een aanvullende uitkering. Curatoren zullen u daarover nader berichten.
-
14 - Ik heb gedurende het faillissement mijn verzekering afgekocht. Wordt mijn verzekering overgedragen aan de nieuwe verzekering?
Als gevolg van de afkoop van uw verzekering is uw verzekering beëindigd. Uw verzekering kan niet worden overgedragen aan de nieuwe verzekeraar.
-
15 - Ik heb gedurende het faillissement mijn verzekering afgekocht. Wanneer krijg ik de afkoopwaarde uitgekeerd?
Op grond van de wet heeft u recht op (een gedeeltelijke) uitkering van de afkoopwaarde van uw verzekering nadat de verificatievergadering heeft plaatsgevonden, tenzij u gemotiveerd heeft aangetoond dat het voor u naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbare gevolgen zal hebben als u tot na de verificatievergadering moet wachten voor een uitkering. Uw motivatie is door curatoren en rechters-commissarissen getoetst. Indien deze uitzondering voor u niet van toepassing is, zult u nadat de verificatievergadering heeft plaatsgevonden een uitkering ontvangen. De verificatievergadering zal nadat de overdracht van de verzekeringsportefeuille is afgerond worden voorbereid en gehouden. Curatoren zullen u voorafgaand aan de verificatievergadering nader informeren.
-
16 - Mijn verzekering wordt bij de overname door curatoren gewijzigd. Hoe krijg ik uiteindelijk het bedrag waar ik recht op heb?
Curatoren gaan op termijn een zogenaamde verificatievergadering organiseren. Op die vergadering wordt vastgesteld wie de schuldeisers van Conservatrix zijn. Daarbij wordt vastgesteld wat iedereen te vorderen heeft. De wet bepaalt in welke volgorde de vorderingen kunnen worden voldaan. Ook uw vordering wordt daarin meegenomen. Uw gegevens zijn bekend bij curatoren. U hoeft daarom uw vordering nu niet in te dienen. Curatoren berichten u als er meer over dit proces bekend is. Mocht de boedel over voldoende middelen beschikken om een uitkering op uw resterende vorderingen te doen, zullen curatoren u daarover berichten.
-
17 - Kan ik een kopie van mijn huidige polis opvragen?
Ja, dit kunt u via relatiebeheer@conservatrix.nl doen.
-
18 - Kan ik mijn verzekering aanpassen?
Nee, als gevolg van het faillissement en de overdracht van de verzekeringen kunt u uw verzekering niet aanpassen.
-
19 - Kan ik mijn verzekering beëindigen?
Indien uw verzekering deze mogelijkheid biedt, kan dat. In uw polis is opgenomen of deze mogelijkheid bestaat.
-
20 - Kan ik een begunstigde wijzigen?
Ja, voor zover uw verzekering dit toelaat kan dit nog steeds. In uw polis is opgenomen of deze mogelijkheid bestaat.
-
21 - Ik wil de verzekeringnemer van mijn verzekering aanpassen. Kan dit?
Ja, voor zover uw verzekering dit toelaat kan dit nog steeds. In uw polis is opgenomen of deze mogelijkheid bestaat.
-
22 - Ik wil een extra storting doen. Is dit mogelijk?
Nee, vanwege het faillissement van Conservatrix is dit niet mogelijk.
-
23 - Kan ik mijn verzekerd bedrag bij overlijden wijzigen?
Nee, vanwege het faillissement van Conservatrix is dit niet mogelijk.
-
24 - Kan ik een fondswijziging doorgeven voor mijn beleggingsverzekering?
Nee, vanwege het faillissement van Conservatrix is dit niet mogelijk.
-
25 - Kan ik de looptijd van mijn verzekering aanpassen?
Nee, vanwege het faillissement van Conservatrix is dit niet mogelijk.
-
26 - Wat is de verificatievergadering?
Na afronding van de overdracht van de verzekeringen van Conservatrix aan de nieuwe verzekeraar, zullen curatoren een zogenaamde verificatievergadering organiseren. Op deze vergadering zullen alle schuldeisers van Conservatrix worden vastgesteld en zal tevens worden vastgesteld wat iedere schuldeiser heeft te vorderen. De wet bepaalt vervolgens de volgorde van uitkering onder de erkende schuldeisers. Curatoren zullen alle schuldeisers voorafgaand aan de verificatievergadering informeren over de hoogte van hun vordering. Ook uw vordering zal worden meegenomen in het verificatieproces. U bent bekend bij curatoren zodat u voorlopig niets hoeft te doen.
-
27 - Wanneer vindt de verificatievergadering plaats?
Over de voortgang van het verificatieproces zullen wij u na de afronding van de overdracht, via berichten op de website van Conservatrix (www.conservatrix.nl), nader informeren. Zodra duidelijkheid bestaat over de datum van de verificatievergadering en de hoogte van de uiteindelijke uitkering zullen wij u weer per brief informeren.
-
28 - Ik heb gedurende het faillissement een tussentijdse uitkering ontvangen van 80%. Heb ik op de verificatievergadering nog een restantvordering?
Ja, als gevolg van het faillissement van Conservatrix heeft u een lagere uitkering ontvangen dan het bedrag dat u zou hebben ontvangen indien Conservatrix niet failliet zou zijn gegaan. Curatoren zullen alle schuldeisers voorafgaand aan de verificatievergadering informeren over de hoogte van hun vordering. Ook uw vordering zal worden meegenomen in het verificatieproces. U bent bekend bij curatoren zodat u voorlopig niets hoeft te doen.
-
29 - Ik heb een hypothecaire lening bij Conservatrix? Wat gebeurt daar mee?
Indien u naast een verzekering ook een hypothecaire lening bij Conservatrix heeft, zullen curatoren u in een latere fase informeren over de gevolgen van deze overdracht voor uw hypothecaire lening.
-
01- In het persbericht van 22 juli 2022 staat dat curatoren overeenstemming hebben bereikt over de overdracht van de verzekeringen van Conservatrix. Hoe weet ik of mijn verzekering wordt overgedragen aan de nieuwe verzekeraar?
Hierboven vindt u algemene informatie. Het kan zijn dat uw specifieke situatie en/of uw verzekeringsproduct afwijkt waardoor een antwoord niet op u van toepassing is.
Curatoren verstrekken geen financieel of juridisch advies. Uw specifieke situatie kunt u door een financieel of juridisch adviseur laten beoordelen. Een financieel adviseur kunt u vinden via bijvoorbeeld Adfiz https://www.adfiz.nl/finfin/vind-je-adviseur of via Conservatrix https://www.conservatrix.nl/zoek-een-adviseur/. U kunt desgewenst ook contact opnemen met uw eventuele rechtsbijstandsverzekeraar of het Juridisch Loket via www.juridischloket.nl. Advieskosten zijn voor rekening van de verzekeringnemer.